Kuidas üks kuu oma sissetulekuga ära elada?

Ma väga armastan postitusi ning artikleid rahast. Mitte, et ma oleks ise mingi suur raha armastaja, vaid just sellepärast, et mulle meeldib lugeda inimeste erinevaid vaatenurki rahast ning samuti meeldivad mulle igasugused säästmisenipid jne, mida isegi võiks rakendada. 

Olen suur Marimelli blogi lugeja just selletõttu, et ta kirjutab väga palju rahast ning alles hiljuti ta mainis ühes postituses, et temalt oli küsitud, et kas ta elus muud polegi kui raha, et ta kogu aeg sellest kirjutab. Ja mulle väga meeldis, kuidas Marimell sellele vastas "Aga raha paneb ju rattad käima.  Raha on nö kõige alus. Sa võid küll armastada oma meest ja lapsi, aga kõhtu sa lilledest ja liblikatest täis ei saa, tee või tina."

Aga nii ju ongi, et raha on kõige alus. Sest kui teed tööd, saad raha, kui tahad süüa, on vaja raha, kui tahad kasutada erinevaid teenuseid jne, siis tasuta lõunaid on harva. Kõik tiirleb ümber raha ning selletõttu arvangi ma, et iga inimene peaks end just raha kohapealt harima. 

Tean väga palju inimesi, kes ei ela oma kuu ajase sissetulekuga ära, ükskõik kui palju seda ka poleks. Päriselt, saab see inimene 400€ või 800€ kuus, ta ikka on enne kuu lõppu kitsikuses ning peab kuskilt laenama juurde, et mitte nälga jääda. 

Selliste inimeste probleemiks on minu arvates see, et nad ei oska rahaga ümber käia. Nad ei oska arvestada, et selle rahaga peavad nad ära elama terve kuu, 30 päeva. 
Minul on alati välja arvestatud nii, et ma elaksin terve kuu ära. Vahel väga harva oleme ka meie olnud kitsikuses, aga oleme sellest edukalt välja tulnud. 

Aga kuidas elada ära kuu aega selle ühe kuu sissetulekuga, ilma et kuu lõpus peaks tundma nälga või kelleltki juurde peaks laenama?
1) Koosta eelarve. Mina alustasin eelarvete koostamist selle aasta alguses. Veebruaris või märtsis, täpselt ei mäletagi. Tegin selle enda nägemise järgi, ehk üsnagi lihtsalt. Kasutades exceli tabelit, läksid ühte veergu terve kuu sissetulekud (a'la Henri palk, minu emapalk, eelmise kuu sääst jne)
teise veergu läksid spetsiifiliselt  väljaminekud (toit, kindlustus, kommunaalid, elekter, bensiin, internet ja kõneaeg jne). Ning kolmanda rea tegin siis "Selle kuu sääst", ehk sinna läksid sissetulek miinus väljaminek. 
Selline kind of  eelarve andis mulle siis iga kuu alguses selge pildi palju mul kuhugi raha kulub ning palju umbes jääb meile vaba raha, mida saab siis kas säästmiseks kõrvale panna või ootamatuteks kuludeks kasutada. Eelarve puhul on tähtis see, et see nii öelda "selle kuu sääst" ei tohi miinusesse minna, sest kui Sul on kuu sissetulekud väiksemad kui väljaminekud, siis jama majas ja tuleb hakata mõtlema, kus kohast väljaminekuid annaks kärpida, et tagasi järje peale saada. 
Viimased kaks kuud ma ise eelarvet pole pidanud, sest kuna ma tegelesin siis usinasti marjade ja seentega ja mul polnud aega arvutit sissegi eriti lülitada, siis polnud mul ilmselgelt aega ka eelarvet pidada. 

2) Kui Sul tekib hirm, et ainuüksi eelarve koostamise pärast, ei suuda raha kokku hoida, siis maksa kõige pealt vältimatud kulud ehk igasugused erinevad maksud kohe ära, kui oled raha saanud. A'la elekter, kommunaalid, laenud jne. Siis lahuta need oma sissetulkust maha ning see raha mis Sulle "puhtalt" kätte jääb jaga 30 päevaga, et näha palju Sa keskmiselt iga päev tohiksid raha kokku raisata toidule, bensiinile jne. 
A'la Sinu kuu sissetulek on 500€. Vältimatutele kuludele läheb 200€. Siis seda nö puhast raha jääb Sulle pihku 500-200=300€. 
Selle "puhta" raha 300€/30päevaga= 10€/päev. 
Päris vähe ühe päeva kohta tegelikult, aga samas see ei tähenda, et Sa pead iga päev raiskama 10€. Mõni ei käigi iga päev poes või väljas ning ei kulutagi igapäevaselt raha, siis selle arvelt "päevane puhas raha" kasvab. Nüüd võib tekkida kindlasti küsimus, milleks seda üldse arvutada, kui see niikuinii ei hakka nii olema, et Sa päevas 10€ raiskad?
Selle arvutuse teeksin ma puhtalt vaid sellepärast, et Sa saaksid väiksemagi ettekujutuse sellest, kui palju on Sul tegelikult seda vaba raha, millega Sa pead kuu aega ära elama. Sealt samast hakkabki pihta see Sinu enda panus, et ära elada. Saad vastata mõttes küsimustele, kas on vaja käia iga päev poes (kas on vaja iga päev raisata raha)? Samuti kui Sa kavatsedki reaalselt ikkagi elada ühe kuu nii, et raiskadki selle 10€ iga päev, siis pead Sa iga päev poes hoolega mõtlema ja valima, milliseid toiduaineid Sa söögiks kasutad jne; otsida ja kasutada ära erinevaid soodukaid. Võib-olla kartuli ostad Grossist, aga liha hoopis Konsumist, sest seal on odavam. JNE

Mida teha, kui ikkagi selle vaba rahaga ei ela ära?
Nagu ma enne mainisin, siis tuleb hakata VÄLTIMATUID kulusid kärpima. See tähendab, et kui Sa elad üürikorteris, siis võib-olla peaksid endale odavama elamise otsima. Lihtne öelda, raske teostada, aga pakkumisi võid ju iga päev vaadata, võib-olla leiad midagi soodsat. 
Elektri pealt saab ka edukalt kokku hoida, lülitades välja asjad, mida pole vaja vooluvõrgus hoida. Elektri jaoks on mul ehe näide enda elust. Juulikuus oli elektriarve meil 21€. Augusti kuus jälgisin ma pingsalt mida ma pistikusse panen ja kui kaua seda vooluvõrgus hoian jne, ning plaks oli elektriarve 16€. 5€ suutsin ma säästa. 
Telefonipakett. Alati tasub uurida erinevate sideoperaatorite hindu ning küsida ka personaalset pakkumist. 
Kui Sul on teatud GB-d internetti kasutamiseks ja see enne kuu lõppu otsa saab, siis võib-olla proovid ilma juurde tellimata kuu lõpuni hakkama saada? Sest teadupärast iga lisa GB-t ju taaskord maksab. BTW, kasuta kus iganes võimalik tasuta WIFIt. :D

Okei, nüüd ma kirjutasin päris palju juba sellest rahast, et ma kohe väsisin ära ning mõte jooksis kinni. 
Jagage enda säästunippe. Kas Teie elate ilusti ära kuu aega oma sissetulekuga? Kui ei, siis mida te selle jaoks olete teinud, et ära elada?


Kommentaarid

  1. Lugesin su postitust ning ma pean nõustuma, et raha teemad on huvitavad. Veel rohkem sellised teemad, kuidas säästa. Kirjutasin ka hiljuti enda blogis säästmisest ning tegelikult kui hoolikalt mõelda kõik läbi, siis saab väga hästi hakkama rahaga. Nt meil elukaaslasega 100 eurot toiduraha. Kõrvale pandud. Iga nädalavahetus/üle nädala käime turul ja ostame vajalikud asjad ära, ülejäänud poest. 100 euroga saab väga hästi hakkama. Me lubame ka mõnikord endale head ja paremat. :) Iga päev on uus toit ning erinev. Tuleb lihtsalt teha nimekiri, mida läheb vaja ja mida mitte. :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Jah, just, kõik ongi kinni selles läbimõtlemises ja raha planeerimises :)

      Kustuta
  2. Minu suurim nipp on ka alati olnud eelarve tegemine. Ehk see, et sa tead täpselt, kui palju sul raha on, kui palju seda kulub ja palju järgi jääb. Ehk et kuu algul hakkad arvestama, et kuu ei koosne vaid palgapäevale järgnevast nädalast.
    Teine "nipp" on lisateenistused. Ehk et mõistan, et mu sissetulek ei pea tulema vaid ühest kohast, sest mul on oskusi ja andeid, mida ma selle ühe töökoha jaoks ei kasuta. Isegi kui ma töötan ettevõtjana (kirjaniku ja kirjastajana), siis ikkagi tikustan lisaraha hoopis teistsugust lisatöödest.

    VastaKustuta

Postita kommentaar

Populaarsed postitused