Toit ja kuupäevad nende pakenditel

Ma tean väga palju inimesi, kes on kinni neis kuupäevades, mis on toiduaine pakendile trükitud. Jep, kunagi ammu olin ma ise ka selline ning kui kuupäev üle oli läinud, siis ma ei tahtnud seda toodet enam ja viskasin minema või keeldus söömast. 

Kuna minu isa oli aga see inimene, kes ostis alati neid -25%, -50% või siis -75%-se kleepsuga tooteid, siis õppisin ma, et kuupäev ei määra tegelikkuses seda, kui kaua toode säilib. 
Alustuseks teeme selgeks mõisted "kõlblik kuni" ja "parim enne", sest siiski on veel inimesi, kes ei tee neil vahet. 
  • «Kõlblik kuni» näitab aega toidu realiseerimise ja tarvitamise lõpptähtpäevani, kusjuures märgitud tähtpäev arvestatakse säilimisaja sisse. Tähtaega ületanud toitu müüa ega edasiseks käitlemiseks kasutada ei tohi.
  • «Parim enne» on tähtaeg, mille jooksul toidu valmistaja või pakendaja tagab säilitamistingimuste järgimise korral toidu nõuetekohasuse. Tähtaja kättejõudmisel on kaupa lubatud tarbijale pakkuda ja müüa juhul, kui see on ohutu elule, tervisele ning tarbijat on teavitatud kauba puudusest.

Neid allahindluse kleebiseid pannakse siis tavaliselt neile toodetele sel päeval, kui nad aegvud, põhimõttega, et inimesed need siiski ära ostaksid ja pood neid minema ei peaks viskama. 
Kuid tehakse ka nii, et mingil päeval lihtsalt on mingi toode sooduses ning pärast kodus avastad, et see toode on tänase kuupäevaga. 

Näiteks oli minul ükskord Säästumarketis juhus piimaga. 1,5 liitrin piim maksis 49 senti, nägin kohe, et tegu on sama kuupäeva piimaga. Hinna kontrolliks siiski vaatasin pakendilt ja hinnasildilt triipkoodi, et võrrelda, üks meeste rahvas, kes kõrvalt teistsugust piima valis, märkas, et ma hakkasin seda piima endale korvi pistma ning ütles mulle siis, et "See on tänase kuupäevaga". Ütlesin talle sellepeale vastu: "Ma tean, mis siis?" 
Mees oli natukene ehmunud ja ütles siis vastu: "Noh jah, kui te selle kõik täna ära joote". 
Ütlesin nii mööda minnes talle sellepeale, et ma olen ka eilse kuupäevaga piima joonud ja siiamaani elan ning sammusin kassasse. 
Kui Sa toitu kohe külmkapis ilusti säilitad, ei juhtu ka mõned päevad peale kuupäeva ületamist sellega midagi. Käsi südamel, on mul külmkapis hapukoor ületanud kuupäeva nädal aega ja ka peale seda olen seda tarbinud ja ära pole surnud. Minu arust kõik seisneb siiski selles säilitamises. 
Sai ja leib aeguvad minu jaoks alles siis, kui need hallitavad või on liiga kõvad. Nii kaua kui hallitust pole ning sai on pehme, söön ma teda. 
Mitmete lihatoodetega on nii, et pane ta aga sügavkülma ja ta võib Sul seal säilida kasvõi pool aastat. 

Ega ma ei pane pahaks seda, et inimesed paaniliselt kuupäevi vaatavad ning sellepärast mõne teise toote valivad. Ausalt, kui ma ostan täishinnaga toote ja ma tean, et ma seda kohe ära ei tarbi, siis otsin ma ka riiulist selle pikema kuupäevaga isendi ja panen korvi. Sest miks mitte? 
Vanasti kui isaga poes käisin, siis tundsin "häbi", et ta allahinnatuid tooteid ostis, sest mõtlesin, et mõni mõtleb, et me oleme mingid vaesed. :D Aga praegu ma ei karda haarata poeletilt allahinnatud toitu, sest mul ausalt ükskõik mida inimesed arvavad. Toit on toit, kui see mul kõrist alla läheb ja ma ära ei sure, siis pole ju mitte midagi mille kallal nuriseda. :D
Piima ja hapukoore kuupäeva ma nii paaniliselt ei vaata, sest ma olen kogenud, et ka nädal hiljem kõlbab piim, kui ta on mul ilusti külmkapis olnud.  Aga muidu kookide, kohukeste ja muude piimatoodete kuupäevi ma siiski vaatan, sest piimatooted kipuvad kiiremini riknema/hallitama minema. Kui toode on mul külmkapis alles aegunud, siis prooviks siiski enne maitsen, kui kõlbab, läheb käiku, kui mitte, siis läheb ära viskamisele.
Kas Teie julgete osta allahinnatuid toitu? Või olete see "paaniline" kuupäevade jälgija? Kas vahel on olnud nii, et ostate täishinnaga toote ja ta "aegub" (ületab oma aja) lõpuks Teil lihtsalt külmkapis ära?

Kommentaarid

Populaarsed postitused